Uppdatering från New york

Nu är det jag som skriver igen, Sofias mamma. Vi åkte buss från D.C. på torsdags kvällen, en buss med både internet och el! Resan tog ca 5 timmar. Vi tog en taxi till hotellet, det var lite besvärligt att få in 4 stora resväskor, 3 handbagage, datorväska och fotoväska + 5 passagerare. Sängen på hotellet lockade så vi bäddade ner oss med en gång.

 

Fredag morgon började vi med att titta på Chrysler Building. Ett jättehögt hus som vi bara fick vara på entréplan. Men vi kunde läsa att det var svart granit från Sverige med i byggnaden. I närheten finns Grand Central Terminal, jag kände igen den från lite filmer som jag sett. Nästa anhalt var Times Square, jag fattar inte hur det kan vara långt över miljonen människor som står och trängs vid nyår för att titta på en boll som åker ner på tolvslaget. Vi köpte ”N.Y-pass” och gick till Madame Tussauds vaxkabinett. Jättehäftigt! Flera av kändisarna var kortare än vad jag har föreställt mig. Sofia plåtade mig tillsammans med Oprah.        

 

Empire State Building var nästa attraktion. Säkerhetskontroller, hissar och köer kan man sammanfatta färden upp. Vi kom upp till 86 våningen, vilken utsikt! Men attans vad det blåste. Johan och Sofia tog mycket kort. När vi kom ner till marken igen köpte vi souvenir T-shirtar till oss alla.

 

Nu var vi trötta i kropp och knopp så vi bestämde oss för att gå till hotellet och vila ett tag. Det var ett skönt och gott beslut. Killarna tittade på TV, Sofia var ute på internet och jag tog en liten ”nap”. Sedan var vi redo för nya äventyr. Killarna gick och käkade på TGI Friday, Sofia och jag tog med oss kameran och plåtade N.Y. i kvällsmörker. Men innan vi plåtade hann vi shoppa lite på Sephora, smink och ett par skor till Sofia.

 

Nu var det lördag, och vi bestämde oss för att åka och titta på Frihetsgudinnan. Det var det fler än vi som hade tänkt. Kön var lika lång som GeKås kö. Men vi blev underhållna under tiden, en kille spelade ”oljefatstrumma”. Han frågade olika personer i kön från vilket land de kom från och sedan spelade han landets nationalsång, häftigt! Innan man fick gå ombord var det en säkerhetskontroll!! Sofia kom igenom utan problem vi andra vi scannas lite extra. När vi väl kom ombord valde vi att sitta uppe, jädrar vad det blåste! Men det var det värt. Vi åkte till ön där Frihetsgudinnan finns men vi valde att inte gå av båten. För Johan hade bokat en present till Fredrik lite senare på dagen och det skulle ta lite för lång tid att gå av och titta för att sen ta en ny färja tillbaka. Men vi har sett gudinnan i alla fall. Jag tyckte att hon var liten. När vi kom tillbaka promenerade vi till nästa aktivitet.

 

Johan gav Fredrik en helikoptertur över N.Y i födelsedagspresent och snäll som han är bjöd han även med sin lillasyster. Hon blev superglad. Tillsammans tog de över 100 bilder. Som ni kanske förstår kan vi inte visa alla. Sedan promenerade vi till Ground Zero. Man ser inte så mycket för det är ”byggskynke” framför gropen. Vad de ska bli vet jag inte. Nu var klockan mycket på em. och vi skulle ta oss tillbaka till hotellet. Vi är 5 i familjen, alla taxibilar vill/kan inte ta så många, hmm. Killarna tog en taxi för att leta reda på en affär som Fredrik vill titta i. Sofia och jag började promenera tillbaka. Vi gick genom ChinaTown, det var en upplevelse vill jag säga. Sedan gick och gick vi. Vi såg mycket på vägen och vi är överens om att vi bor bra där vi bor.  Det tog oss cirka 2  timmar att gå från Chinatown till där  vi bor nästan på broadway.

 

Nu har jag käkat lite och vilat lite. Nu är det dags för en ny promenad med Johan, vi ska gå till ”The Applestore”. En affär som har öppet 24 timmar om dygnet året runt!!

Sofia ska nu ta och lägga in alla bilderna som vi tagit under vår vistelse här så kanske om ett tag kommer det ett inlägg med bara bilder så ni ska få se lite =)


Kommentarer
Postat av: mormor/mamma

Det blir skillnad att gå i butikerna i Lidköping!

2010-02-21 @ 08:33:54
Postat av: Ulle

Kul att bli lite uppdaterad. Det är lite lugnare på Majåker förstår jag.

2010-02-21 @ 09:23:12
Postat av: Lena

Det låter som ett häftigt äventyr,,,och TGI friday är ett bra beslut på mat ställe vi besökte det i London kanon mat det är något jag saknar i sverige.

2010-02-21 @ 16:40:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0